Intranet
Všeobecný popis
Intranet je v podstate informačný server vnútri organizácie, slúžiaci ako spoločný zdroj informácií. Podobne ako bežné webové lokality je postavený na internetových technológiách s tým rozdielom, že má iné ciele a špecifiká a preto si jeho tvorba vyžaduje osobitný prístup. Jedným z výsledných efektov dobre navrhnutého a zrealizovaného intranetu je zjednodušenie a zefektívnenie získavania informácií, zdieľanie vedomostí, schopnosť rýchlejšieho rozhodovania a zvýšenie produktivity práce. Vzhľadom na svoju povahu sa intranet používa najmä na:- zdieľanie a distribúciu informácii v rámci organizácie ( informácie týkajúce sa celej organizácie, prehľady, príručky, študijné materiály, cenníky..)
- informácie jednotlivých organizačných jednotiek ( zápisnice z porád, plány projektov, obchodné výsledky...)
- pred pripravené dotazy z databáz
- vnútroorganizačnú komunikáciu ( diskusné fóra, priama komunikácia v skupine, návrhy a pripomienky...)
- distribuované vykonávanie funkcií ( modifikovanie adresárov, zoznamov, informácií o zamestnancoch...)
- podpora pre fázové spracovávanie úloh - Workflow ( plánovanie dovoleniek zamestnancom a ich schvaľovanie nadriadeným, postupné vypĺňanie administratívnych formulárov zodpovednými pracovníkmi, tvorba komplexných prehľadov...)
- z redukcie zaškoľovania pracovníkov na softvérové prostredie, pretože toto prostredie je uniformné pri vykonávaní všetkých operácií,
- z nižšieho tlaku na upgrade databázových systémov, pretože rozhranie medzi používateľom a informačným systémom je prakticky nezávislé od použitého DBMS,
- nie je potreba zakúpenia a neraz nákladného inštalovania užívateľského softvéru, pretože všetko sa vykonáva prostredníctvom univerzálneho web prehliadača,
- redukovania papierových dotazníkov a rozsiahlych tlačových výstupov.
- zvýšené používanie kľúčových obchodných informácií má pozitívny okamžitý dopad na výkonných pracovníkov,
- znížením chybovosti údajov v databáze z dôvodu zvýšenia ich kontroly a jednoduchosti oznamovania týchto chýb,
- databázový administrátori sa môžu viac sústrediť na softvér z dôvodu odbremenenia pri podpore používateľov,
- prístupnosť špecializovaných prehľadov, ktoré boli predtým príliš nákladné,
- menej prestojov z dôvodu upgrade podporných systémov, používatelia si upgrade vôbec nemusia všimnúť, pretože ich rozhranie sa nezmení,
- používatelia môžu mať aj pod rôznymi operačnými systémami identické používateľské rozhrania s identickým správaním sa,
- distribúcia softvéru sa stáva rýchlejšou a menej preťažujúcou,
- zvyšuje sa pocit sebestačnosti u používateľov systému,
- známejšími sa stávajú štandardné postupy a návyky v organizácii,
- najlepšie pracovné postupy sa rýchlejšie presadzujú.
Univerzálny informačný portál (UIP)
Naša spoločnosť vyvinula pre túto časť podnikového IS jadro riešenia na báze Oracle technológie. Technologicky je riešenie postavené na báze PL/SQL procedúr uložených v databáze Oracle s použitím PL/SQL Gateway. Princíp činnosti je znázornený na nasledujúcom obrázku:- Oracle HTTP server prijíma požiadavku na požadovaný výstup
- Oracle HTTP server presmeruje túto požiadavku na PL/SQL Gateway.
- PL/SQL Gateway túto požiadavku pošle ďalej do DB Oracle a podľa konfigurácie DAD deskriptora sa pripojí do konkrétnej DB.
- PL/SQL Gateway zavolá PL/SQL procedúru uloženú v DB.
- PL/SQL procedúra vygeneruje požadovaný výstup.
- Výsledok je vrátený do PL/SQL Gateway
- Oracle HTTP server pošle výsledok do klientskeho prehliadača
UIP je rozdelený do nasledovných modulov:
- Autentifikačný modul - Overenie zadaného prihlasovacieho mena a hesla. Zároveň zabezpečuje šifrovanie hesiel.
- Intranetové menu - Dvojúrovňové menu pre rýchly výber aplikácie, linky, dokumentu, zmenu užívateľských nastavení a správu intranetu.
- Aplikácie - Intranetové aplikácie vyvíjané podľa špecifických potrieb zákazníka. Medzi aplikácie dodávané s jadrom sú "Telefónny zoznam" a "Karta zamestnancov".
- Linky - Akékoľvek ostatné linky napríklad na internetové stránky a pod.
- Dokumenty - Všeobecne zdieľané dokumenty umiestnené na serveri.
- Správa intranetu - Zabezpečuje:
- Správa menu - Zmeny v 1 a 2 úrovni intranetového menu
- Správa číselníka práv - Predstavuje práva ako administrátor, užívateľ a pod.
- Správa objektov - Správa aplikácií, liniek a dokumentov.
- Správa rolí - Správa práv v rolách.
- Správa prístupov - Prideľovanie rolí a práv skupinám a užívateľom
- Správa užívateľov - Správa užívateľov intranetu a odblokovanie konta.
- Správa skupín - Správa organizačnej štruktúry intranetu, vytváranie skupín a ich podskupín, prideľovanie užívateľov do skupín.
- Zmena užívateľských nastavení - Zmena hesla a vzhľadu intranetu.