softprojekt  > produkty a riešenia  > OLS  

OLS - Obchodno logistický systém

Popis

Informačný systém OLS predstavuje komplexný nástroj na riadenie logistického a výrobného reťazca podniku. Logistický reťazec plynulo sleduje materiálový tok v podniku od odbytu, cez plánovanie a nákup materiálu, jeho transformáciu vo výrobe až po expedíciu hotových výrobkov. Je realizovaný na báze Oracle technológií a vývojových nástrojov. Základné moduly systému sú realizované v architektúre klient - server.

Moduly

IS OLS pozostáva z nasledovných subsystémov :

Riadenie výrobných dát - TPV

Modul rieši nasledovné skupiny úloh: Kmeňové údaje výrobných dát rozdelené do týchto logických celkov:
  • Matrika TPV
  • Matriku MTZ
  • Konštrukčné kusovníky
  • Technologické postupy
Matrika TPV je určená na evidenciu a správu výkresovej dokumentácie celého systému TPV. Správa tejto matriky spočíva na práci technológov a konštruktérov. Užívateľ má jednoduchý a priamy odkaz na Konštrukčný kusovník a Technologický postup aktuálneho výkresu, ktorý slúži nielen na prezeranie, ale aj na aktualizáciu, prípadne vytvorenie nového kusovníka resp. technologického postupu (TG postup). Systém umožňuje jednoduchý a rýchly spôsob kontroly TG postupu vybraného výkresu, prezeranie stromovej štruktúry kusovníka, zobrazenia zoznamu výkresov, v ktorých štruktúre kusovníka sa nachádza konkrétny výkres. Taktiež je možné zistiť zoznam výkresov - výrobkov, do ktorých daný výkres vstupuje ale aj jednotlivé vyššie časti v kusovníkovom rozpade.
Správu matriky MTZ vykonáva technologický úsek a predstavuje jednotnú dátovú základňu pre modul Skladové hospodárstvo a Nákup t.j. číselník materiálov a skladových kariet. To sa prejavuje v tom, že užívateľovi sú jednoducho a prehľadne sprístupnené základné informácie o danom materiály, zo skladových kariet sprístupnené informácie o množstvách (blokovanom, voľnom, atď.). Podobne ako u matriky TPV môže užívateľ jednoducho zistiť, pri výrobe ktorých výrobkov sa daný materiál použije (t.j. inverzným výpisom v kusovníku), prípadne si môže zobraziť aj príslušný kusovník, v ktorom sa daný materiál nachádza.
Konštrukčný kusovník slúži na správu a evidenciu konštrukčných kusovníkov, ktorou je poverená konštrukcia. Je tu možnosť jednoduchým a hlavne priehľadným spôsobom vytvoriť celú štruktúru kusovníka pre zvolený výkres. Pri jednotlivých položkách kusovníka má užívateľ prístup k detailným informáciám o týchto položkách. Má prístup k takým údajom ako sú napríklad číselný a popisný rozmer položky, údaje zadané technológiou a tieto údaje môže porovnávať s výkresom na vyššej úrovni kusovníka. Užívateľovi je umožnené jednoducho sa pohybovať po celej stromovej štruktúre kusovníka s možnosťou prezrieť si ktorúkoľvek vetvu celého stromu, ktorého vrchol tvorí ním zadaný výkres. Pre zjednodušenie práce systém umožňuje kopírovať celú štruktúru už existujúceho kusovníka, prípadne jeho časť. Podobne ako pri matrike TPV je tu možnosť prezrieť si TG postupy jednotlivých položiek kusovníka (samozrejme len ak ide o výkres) a tiež aj možnosť kontroly TG postupu. Pri tvorbe kusovníka je pre konštruktéra taktiež nevyhnutné aby mal možnosť získania informácií o tom, v ktorých už existujúcich kusovníkoch sa daná položka (či už je to materiál alebo výkres) nachádza a tiež, pri výrobe ktorých výrobkoch bude použitá. Tiež je umožnené deklarovať, do ktorej operácie v TG postupu vstupuje daný výkres alebo materiál.
Technologické postupy - Podobne ako pri tvorbe konštrukčných kusovníkov má technológ možnosť tvorby TG postupu z už existujúceho TG postupu či už celého alebo iba časti. Podobne je to aj s vymazávaním TG postupu. Pri tvorbe postupu má užívateľ jednoduchú možnosť pridávania jednotlivých operácií a taktiež aj možnosť prideľovať k jednotlivým operáciám príslušné náradie. Umožňuje tlačiť postup na výrobok prípadne postup na výkres.
Proces tvorby noriem umožňuje vytváranie a tlač materiálových, výkonových a štruktúrnych noriem pre vyrábané výrobky. Výpočet týchto noriem nie je závislý iba od zadaného výrobku ale aj od ďalších parametrov ako sú spôsob kumulácie (štandardná kumulácia, kumulácia na výrobok a nekumulovanie) a výber rôzneho typu ceny vstupných materiálov (priemerná cena, kalkulačná cena, predajná cena, cena posledného príjmu).
Tvorba výrobnej dokumentácie vychádza z požiadaviek z modulu Predaj, kde sú vytvárané výrobné príkazy ( výrobné objednávky ), na základe evidovaných kúpnych zmlúv. Každá kúpna zmluva potom so sebou nesie informáciu, ktorým výrobným príkazom bude krytá potreba, ako aj informáciu v akom štádiu plnenia sa práve nachádza. Užívateľ tu má možnosť prezrieť si dôležité informácie o výrobnom príkaze. Pre jednotlivé položky výrobného príkazu sa postupne vytvárajú rozpady a vytvára výrobná dokumentácia.
Schvaľovanie zmien - táto časť systému slúži na riadenie stálych ale aj operatívnych zmien výrobnej dokumentácie. Cieľom je získanie vyjadrení z technológie a konštrukcie k navrhovaným zmenám vo výrobnom procese. Návrhy operatívnych zmien sa zväčša týkajú materiálov, ktoré sa už nachádzajú vo výrobnej dokumentácií a nemajú zásobu. Návrhy vznikajú u zásobovačov, ktorý po zistení potrebných informácií o pôvodnom materiály (zo skladových kariet, zameniteľnosti materiálu a pod.) navrhnú nahradiť tento materiál, ktorý nemôže byť použitý vo výrobe, iným materiálom. Úlohou technológa a konštruktéra je aby tento návrh zmeny zvážili a zadali svoje stanovisko. Ním by malo byť buď schválenie tejto zmeny alebo jeho prípadné zamietnutie. Z pohľadu používateľa je dôležité aby mal jednouchý prístup k potrebným informáciám o pôvodnom a navrhovanom materiály. Schválenie, resp. zamietnutie zmeny môžu doplniť aj písomným vyjadreným, ktoré je zviazané s daným návrhom a je prístupné aj iným, ktorý s daným návrhom pracujú t.j. zásobovačovi a konštruktérovi. Po schválení navrhnutej zmeny zo strany technológa a aj konštruktéra sa táto zmena materiálu automaticky prenesie do výrobnej dokumentácie. Súčasťou schvaľovacieho procesu je aj možnosť aktualizácie už existujúcich resp. vytváranie nových mzdových lístkov pre daný doklad, ktorého sa daná zmena týka.

Operatívne riadenie výroby - ORV

Modul slúži na sledovanie, operatívne riadenie a plánovanie výrobného procesu. Modul rieši nasledovné skupiny úloh:
  • Správa zásobníka výrobných príkazov
  • Zaradzovanie výrobných príkazov do výroby
  • Správa zásobníka mzdových lístkov a jednicových výdajok materiálu
  • Generovanie úloh pre jednotlivé pracoviská
  • Kapacitné prepočty
  • Evidencia odvedenej výroby
  • Sledovanie rozpracovanej výroby
  • Evidencia v medziskladoch
Výrobná dokumentácia sa z predvýrobných etáp dostáva do fázy realizácie prostredníctvom procesu zaradenia jednotlivých položiek výrobných príkazov do výroby. V samotnom procese zaradenia sa z vytvorenej dokumentácie napĺňajú zásobníky mzdových lístkov a jednicových výdajok. Následne je možno získať operatívne informácie o chýbajúcich materiáloch aj s prepojením na informácie nákupu.
Výrobná dokumentácia - mzdové lístky sú ďalej spracovávané vo výrobe formou zadávania práce a zberom informácií o vykonanej práci - zber odvedených mzdových lístkov. Jednicové výdajky materiálu sú zbierané v module Skladové hospodárstvo. Na základe týchto informácií môžeme sledovať nábehy mzdových a materiálových nákladov na zákazku , výrobky a osobné čísla pracovníkov.
Správa súboru kapacít t.j. prenos jednotlivých výrobných príkazov do súboru kapacít umožňuje vytvárať kapacitné prepočty na rôzne varianty výrobných plánov. Výstupom sú prehľady kapacitných prepočtov podľa zákaziek, dielní, pracovísk a profesií. Tieto prehľady majú užívateľovi poskytnúť detailný prehľad o kapacitných potrebách aj podľa jednotlivých tarifných tried v normohodinách. Vstupným parametrom tu je sledované obdobie a verzia plánu.
Pre podporu sledovania toku rozpracovanej výroby slúži evidencia v medziskladoch. Na základe tejto evidencie je možné vytvárať prehľady o stave na jednotlivých medziskladoch podľa položiek ako aj prehľady o príjmoch a výdajoch po výrobných príkazoch alebo zákazkách.

Skladové hospodárstvo

Modul slúži na sledovanie stavu a pohybu skladových zásob. Dátová základňa skladového hospodárstva je silne previazaná s ostatnými modulmi informačného systému (najmä TPV, ORV, PREDAJ ). Preto je potrebné venovať značnú pozornosť naplneniu, údržbe dátovej základne a správe modulu.
Základné črty modulu :
  • evidencia ľubovoľného počtu skladov
  • podpora centrálneho skladu pre výpočet kalkulácií a väzby do TPV
  • pre každý sklad možnosť zvoliť oceňovanie zásob spôsobom podľa platnej legislatívy (vážený aritmetický priemer, FIFO alebo výberom dodávky)
  • široko parametrizovateľné automatické účtovanie pohybov zásob
  • možnosť evidovať výrobné čísla, exspiračné doby a šarže
  • možnosť definovať rôzne merné jednotky a koeficienty pre prepočet merných jednotiek, ktoré je možné definovať na globálnej úrovni alebo na úrovni jednotlivých skladovaných položiek
Modul rieši nasledovné skupiny úloh: Správa skladových kariet slúži na sledovanie stavu zásob na sklade. Všetky informácie o stave, historickom vývoji a hodnote zásob je možné získať v súhrnnom alebo detailnom formáte. Poskytuje množstvo štandardných výstupných zostáv napr.:
  • pohybová regleta zásob,
  • bezobratové zásoby podľa účtovných skupín, sortimentných skupín,
  • obrátka zásob - hodnota, množstvo
  • obrátka zásob podľa účtovných skupín
  • prehľady skladových kariet v rôznom triedení
Príjem slúži na zber informácií pri procese príjmu materiálu na sklad a sprievodných dokladoch ( faktúra, dodací list, objednávka, dodávateľ ) pri príjme. Aktualizuje plnenie nákupných objednávok a podporuje likvidáciu došlých faktúr. Podporuje automatizovaný príjem pri prevode z iného skladu. Umožňuje prijímať výrobky do expedičného skladu na základe evidencie výrobných príkazov a zákaziek ( prevodky z rozpracovanej výroby ).
V procese výdaja sa uskutočňuje zber informácií o odberateľovi a vydanej faktúre pri predaji alebo preberajúcom sklade pri prevode na iný sklad, žiadanke na výdaj, nákladovom zaťažení príslušného strediska a informácií o vydávanom materiály. Celý proces výdaja sa člení na :
  • výdaj materiálu,
  • jednicový výdaj - podkladom je zásobník výdajok a
  • výdaj z expedičných príkazov - podklad tvoria expedičné príkazy vytvorené v module Predaj a fakturácia.
Proces inventúry slúži na podporu kontroly zásob a pozostáva z nasledujúcich, na seba nadväzujúcich činností:
  • zahájenie inventúry,
  • vytvorenie podkladov,
  • tlač inventúrnych podkladov,
  • evidencia inventúrnych stavov,
  • evidencia prebytkov a mánk a
  • ukončenie inventúry s aktualizáciou stavov na skladových kartách.

Nákup

Modul Nákup podporuje všetky procesy prebiehajúce v oblasti plánovania potreby materiálu, prípravy podkladov na efektívny nákup a komunikáciu s dodávateľmi. Modul rieši nasledovné skupiny úloh: Plánovanie potreby materiálu prebieha na základe kumulácie požiadaviek z riadenia výroby ( chýbajúci materiál ), plánu výroby, požiadaviek jednotlivých užívateľov ako aj podľa stavu zásob a zvolenej metódy plánovania ( ABC metóda, hladinové riadenie ).
Požiadavky môžu prechádzať schvaľovacou procedúrou pre nákup na základe právomocí, ktoré majú užívatelia priradené. Úroveň schvaľovania môže byť definovaná až na úroveň materiálu. Jednotlivé požiadavky je možné konsolidovať do objednávok nákupu alebo do príkazov na drobný nákup. Nákupné objednávky je potom možné sledovať v spojení s procesom príjmu na sklad a likvidáciou došlých faktúr. Ďalej je možné sledovať a riadiť hotovostné nákupy, vytvárať príkazy na drobný nákup a zúčtovávať doklady o hotovostnom nákupe.
Pre podporu optimálneho výberu dodávateľa je v module možné evidovať detailné informácie o dodávateľoch jednotlivých materiálov, dodacích podmienkach, katalógových označeniach ako aj historické údaje o dodávkach, nákupných cenách a pod. Vo väzbe na výrobu prebieha uvoľňovanie jednicových výdajok do spotreby a evidencia návrhov na zmeny materiálu. Dôležitou úlohou oddelenia nákupu je správa číselníka materiálov v oblasti plánovania:
  • umožňuje na úrovni jednotlivých materiálov stanoviť metódu plánovania spotreby
  • podporuje rozdelenie materiálov do skupín plánovania podľa podielu na celkovej spotrebe ( metóda ABC )
  • podporuje vytváranie noriem stavu zásob ( hladinové riadenie ), prepočtom priemernej spotreby za zvolené časové obdobie a prepočtom priemernej výšky dodávky
  • výber štandardného dodávateľa pre daný materiál

Predaj a fakturácia

Modul Predaj a fakturácia slúži na sledovanie a riadenie odbytových a marketingových činností podniku. Modul rieši nasledovné skupiny úloh:
  • Evidencia ponúk
  • Evidencia obchodných prípadov
  • Evidencia výrobných príkazov
  • Fakturácia
Evidencia ponúk umožňuje evidenciu dopytov na výrobky a následné riadenie procesu spracovania ponúk pre odberateľov. Podľa časových nárokov na ponuku je možné definovať termíny pre spracovanie ponuky pre jednotlivé útvary, ktoré sa na procese vytvárania ponuky zúčastňujú. Do ponúk je možné vkladať kalkulácie pre výrobky zo spoločnej údajovej databázy TPV.
Evidencia obchodných prípadov slúži na evidenciu odberateľských objednávok alebo kúpnych zmlúv. Do tejto evidencie je možné priamo preniesť položky z akceptovaných ponúk. Pre každú položku objednávky je možné samostatne stanoviť spôsob vybavenia. Pracovník odbytu má informácie o stave na expedičnom sklade. Nepokryté požiadavky sú prenášané do výrobných príkazov. Po ukončení výroby a príjme výrobku na expedičný sklad riadi pracovník predaja proces expedície a fakturácie.
Pracovník odbytu podľa informácii z obchodných prípadov tvorí výrobné príkazy (výrobné objednávky). Podľa charakteru výroby môže kumulovať výrobné príkazy do jednotlivých výrobných dávok. Pracovník odbytu má informácie o vydanom, blokovanom a faktúrovanom množstve na každej položke obchodného prípadu, ako aj informácie, ktorými výrobnými príkazmi bude pokrytá potreba na obchodný prípad.
Fakturácia funkčne pokrýva oblasť fakturácie dodávok tovaru a služieb vrátane tlače odberateľských faktúr, dobropisov, vrubopisov a stornovacích dokladov a ich automatizovaný prevod do finančníctva. Ako podklad k fakturácii jednotlivých položiek môžu byť použité jednotlivé expedičné doklady napr. výdajky, dodacie alebo ložné listy. Fakturácia môže byť viazaná na jednotlivé obchodné prípady a kúpne zmluvy, z ktorých automaticky preberá jednotlivé relevantné dodacie podmienky (napr. splatnosť a pod.). Tiež umožňuje tvoriť zálohové faktúry a následne ich prepojiť faktúrami riadnymi.
Copyright © Softprojekt Consulting